Vakbekwaamheid

Leren Zichtbaar Maken

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

Leren Zichtbaar Maken gaat uit van de leerling. Wat zegt onderzoek over lerende leerlingen en welke interventies zijn daarbij het meest effectief? Wat doen zichtbaar lerende leerlingen en effectieve Leraren?

Maar het gaat nog verder dan dat, het gaat vooral om een mindset: hoe denk je over je leerlingen en hoe interpreteer je hun groei in leren? Welke consequenties hebben data voor jouw manier van werken? Hoe werk je cyclisch en vanuit zelf verzameld bewijs waar de leerlingen het meest profijt van hebben? Ken je je eigen impact en hoe weet je dit zeker?

Leren Zichtbaar Maken is geen trucje. Om Leren Zichtbaar Maken goed te implementeren is tijd nodig; gemiddeld minimaal 3 jaar voordat het een vanzelfsprekende overtuiging(denken) en attitude(handelen) is geworden. Het proces waarbij iedereen lerende is, zowel leraren als leerlingen, vraagt energie en tijd. Het geeft echter ook veel (werk)plezier en voldoening.

Traject Leren Zichtbaar Maken

Het traject Leren Zichtbaar Maken bestaat uit drie op elkaar volgende trainingen.

  • De Grondslag voor het hele team
    De eerste stap is de training Grondslag voor het hele team. Deze dag geeft een overview van Leren Zichtbaar Maken en op deze dag komen het onderzoek van professor Hattie, de 10 denkkaders en de 5 actiegebieden van Leren Zichtbaar Maken aan bod.
  • Bewijs in actie voor het stuurteam
    Na de Grondslag wordt een stuurteam samengesteld, bestaande uit 3-5 personen. Dit stuurteam volgt na de Grondslag de 3 trainingen Bewijs In Actie.
  • Leren Zichtbaar Maken voor leraren
    Het hele schoolteam volgt na de Grondslag 3 trainingen LZM In Actie voor leraren.

Verdieping van Leren Zichtbaar Maken

We bieden aanvullend de volgende verdiepende modules van steeds een dag:

  • De zichtbaar lerende leerling
    In deze verdiepende studiedag worden de kenmerken van zichtbaar lerende of beoordelingsbekwame leerlingen toegelicht. Ontdek hoe je beoordelingsbekwame leerlingen creëert en wat jouw rol daarin is.
  • Feedback
    Wat is de rol en de impact van feedback op het leerproces? Deze verdiepende studiedag gaat in op de kracht van feedback van leraar naar leerling, van leerling naar leerling en van leerling naar leraar.
  • SOLO taxonomie
    Hoe kom je van oppervlakkig naar diep leren? In deze verdiepende studiedag ontdek je hoe SOLO kan bijdragen tot dieper leren en hoe je SOLO kunt gaan toepassen in je eigen praktijk.

Meer informatie

Onze trainingen en advies rondom Leren Zichtbaar Maken zijn aangemerkt als bron voor informeel leren door het Schoolleidersregister PO. Dit houdt in dat deze aanpak gedeeltelijk aansluit bij één of meerdere professionaliseringsthema’s. Ook kan dit onderdeel uitmaken van de ontwikkeling via informeel leren.

Leren Zichtbaar Maken wordt succesvol toegepast in 24 landen. Leren zichtbaar maken is een gezamenlijk project van Bazalt, HCO, RPCZ en OnderwijsAdvies. Zij werken samen met Cognition Education. Onze trainers zijn door hen opgeleid en geaccrediteerd. Kijk voor meer informatie op www.lerenzichtbaarmaken.nl.

Adviseurs

Uitgaven