Aanbod

Training Zien is snappen (NT2)

BAZALT GROEP bestaat
uit Bazalt, HCO en RPCZ Bazalt logo

De essenties 

  • Effectiever taalonderwijs aan anderstalige leerlingen in het basisonderwijs.
  • Aandacht voor Nederlandse taalverschijnselen die reguliere methodes laten liggen.
  • Concreet aan de slag met een aantal coöperatieve leerstrategieën om deze taalverschijnselen te oefenen met anderstalige leerlingen.

Opbrengst

Aan het eind van de opleiding/training:

  • Kun je met eenvoudige middelen effectiever taalonderwijs realiseren aan anderstalige leerlingen.
  • Kun je allerlei taalverschijnselen voornamelijk visueel aanbieden, waardoor de kinderen een structuur zien en ermee oefenen. Zo leren ze meer en preciezer Nederlands.
  • Verder heb je verschillende inspirerende oefenvormen vanuit Coöperatieve Leerstrategieën geleerd, waardoor kinderen met elkaar en van elkaar leren.

Inhoud & Werkwijze 

  • Binnen 2 dagen weet je hoe je de aanpak Zien is Snappen in kunt zetten om structureel Nt2-lessen te geven vanaf groep 1 t/m 8.
  • Je leert hoe je Nederlandse taalverschijnselen kunt aanbieden aan anderstalige leerlingen via de aanpak van Zien is Snappen.

In deze training leer je hoe je Nederlandse taalverschijnselen kunt aanbieden aan anderstalige leerlingen via de aanpak van Zien is Snappen. Ook ontdek je hoe je deze taalverschijnselen verder kunt oefenen met allerlei werkvormen vanuit Structureel Coöperatief Leren (=Doen is weten). Anderstalige leerlingen krijgen meestal extra woordenschatlessen om het volgen van het onderwijs te bespoedigen. Maar de Nederlandse taal bestaat uit meer dan woordenschat alleen… Goede zinnen, een juiste uitspraak, het vervoegen van woorden, het gebruik van lidwoorden; dit zijn allemaal onderdelen van het Nederlands die de anderstaligen ook moeten beheersen. Maar worden deze onderwezen? Als we verder kijken naar de zogenoemde geïntegreerde taalmethodes zoals Taal in beeld, Taal actief of Taalverhaal, dan is het beeld hetzelfde: De aangeboden leerstof én de oefeningen vooronderstellen een kennis van het Nederlands die anderstalige leerlingen niet hebben. Denk aan samenstellingen, aan scheidbare werkwoorden. Geen wonder dat je als leraar basisonderwijs vaak met de handen in het haar zit.

Een greep uit de inhoud taalverschijnselen:

  •  lidwoorden de, het en een
  • persoonlijke voornaamwoorden
  • verschillende er’s: plaats-er, tel-er, spring-er
  • meervoud zelfstandige naamwoorden
  • verkleinwoorden
  •  woordenschat in leesboekjes
  • woordenschat in zaakvakteksten
  • verschillende tijden werkwoorden
  • gaan moet gaan…
  • scheibare werkwoorden (knipwerkwoorden)
  • klanken en letters

Coöperatieve Leerstrategieën 

Betrokkenheid van leerlingen geeft een beter leerproces en als ze dan echt allemaal actief met leren bezig zijn, is het een plezier om onderwijs te geven! Goede leraren creëren dit door gericht te werken met sprankelende vormen van interactie: gestructureerde samenwerking tussen de leerlingen. Je leert allerlei oefenvormen en samenwerkingsopdrachten bij bovengenoemde leerstof. Je leert ook in welke fase van de les welke van deze werkvormen goed passen. Hiermee breid je je vakmanschap verder uit!

Alle lessen zijn kort en makkelijk te gebruiken naast elke andere moedertaalmethode en zaakvakmethode.

(Verplichte) literatuur

Zien is Snappen

SBU

15

Doelgroep

Leraren PO (BAO en SBO), zowel van reguliere basisscholen als van het speciaal onderwijs; vanaf groep 1 tot en met groep 8. IB’ers.

Uitspraken van klanten

Mooie afwisseling in luisteren en doen (verschillende werkvormen) + zin om er mee te beginnen 

Erg praktisch. Je kunt er meteen mee aan de slag. Inspirerend, heel erg visueel 

Inhoud goed afgestemd op onze schoolpopulatie, dat zien we niet bij veel cursussen! 

Dat ik een aantal onderwerpen meteen kon toepassen bij mijn lessen 

Afwisselende werkvormen. Heldere info, duidelijke visie en lijn

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs.

Adviseurs

Uitgaven