Aanbod

Leergesprekken met leerlingen

Leergesprekken met leerlingen is dé training als je leerlingen nog meer eigenaar wilt laten worden van hun leerproces.

Zijn eigenaarschap en zelfsturing belangrijke pijlers in jouw school en/of klas? En ben je benieuwd hoe je kunt zorgen dat leerlingen de taal van het leren oppakken? Dan is ons aanbod leergesprekken met leerlingen zeker iets voor jou!

Wat is een leergesprek met leerlingen?

Eigenaarschap is de afgelopen jaren een belangrijk thema op scholen. Het gedachtegoed van Prof. John Hattie, Dylan Williams en Shirley Clarke hebben er onder andere aan bijgedragen dat veel scholen zich hierin hebben ontwikkeld. Leerlingen die eigenaarschap hebben, Prof. Hattie noemt hen ook wel zichtbaar lerende leerlingen, hebben helder voor ogen wat ze gaan leren, hoe ze er op dit moment voor staan en wat hun volgende stap in het leerproces is.

In een effectief leergesprek wordt mét de leerling gesproken. Het is een krachtig middel om meer zicht te krijgen op het leerproces voor de leerling en geeft informatie over de impact van de leraar.

Bij een effectief leergesprek spelen meerdere factoren een rol. Tijdens de training Leergesprekken met leerlingen verkennen we deze factoren en bekijken we wat nodig is om leerlingen de taal van leren mee te geven.

Doel van de training

  • We leren hoe we een krachtig leergesprek kunnen voeren.
  • We leren hoe we de taal van leren bij onze leerlingen kunnen stimuleren.

Inhoud aanbod

Het aanbod bestaat uit drie mogelijkheden, waar elke training een mix is van theoretische kennisoverdracht, het bekijken van film- en praktijkvoorbeelden, het oefenen met verschillende gesprekstechnieken en het reflecteren op de eigen praktijk.

Een introductie (3 uur)

Doel van de training

We leren de basisbeginselen van hoe we een krachtig leergesprek kunnen voeren met leerlingen.

Succescriteria

  • We weten waarom we leergesprekken willen voeren.
  • We weten en ervaren het verschil tussen een probleemgerichte benadering versus een handelingsgerichte / oplossingsgerichte benadering in (leer)gesprekken.
  • We maken kort kennis met de taal van leren en doen enkele praktische ideeën op hoe we leerlingen kunnen uitrusten met de taal van leren.

Eendaagse training (8 uur)

Tijdens deze training verkennen we met elkaar welke ingrediënten onmisbaar zijn voor het voeren van een effectief leergesprek. We maken daarnaast kort kennis met de taal van het leren en bieden enkele praktische ideeën.

Doel van de training

We leren hoe we een krachtig leergesprek kunnen voeren.

Succescriteria

  • We weten waarom we leergesprekken willen voeren.
  • We weten en ervaren het verschil tussen een probleemgerichte benadering versus een handelingsgerichte / oplossingsgerichte benadering in (leer)gesprekken.
  • We kennen de 4 clusters van basiscommunicatie van Dekker en Biemans en kunnen deze clusters herkennen in videofragmenten.
  • We hebben geoefend met handige en minder handige (gespreks)technieken om met leerlingen in gesprek te gaan over leren.
  • We maken kort kennis met de taal van leren en doen enkele praktische ideeën op hoe we leerlingen kunnen uitrusten met de taal van leren.

Tweedaagse training (2 x 8 uur)

Tijdens deze tweedaagse training verkennen we met elkaar welke ingrediënten onmisbaar zijn voor het voeren van een effectief leergesprek. We bekijken tevens wat er nodig is om leerlingen uit te rusten met de taal van leren.

Doel van de training

  • We leren hoe we een krachtig leergesprek kunnen voeren.
  • We leren hoe we de taal van leren bij onze leerlingen kunnen stimuleren.

Succescriteria

  • We weten waarom we leergesprekken willen voeren.
  • We weten en ervaren het verschil tussen een probleemgerichte benadering versus een handelingsgerichte/ oplossingsgerichte benadering in (leer)gesprekken.
  • We kennen de 4 clusters van basiscommunicatie van Dekker en Biemans en kunnen deze clusters herkennen in videofragmenten.
  • We hebben geoefend met handige en minder handige (gespreks)technieken om met leerlingen en ouders in gesprek te gaan over leren.
  • We kunnen benoemen wat handige onderleggers en hulpmiddelen zijn in leergesprekken met leerlingen.
  • We vergroten onze kennis over de taal van leren en doen praktische ideeën op hoe we leerlingen kunnen uitrusten met de taal van leren.
  • We bekijken hoe we het geleerde kunnen vertalen naar onze eigen leergesprekken en naar onze eigen lespraktijk. Wat willen we bewust blijven doen? En wat wordt onze volgende stap?

Voor wie?

Voor onderwijs- en zorgprofessionals die al stappen hebben gezet rondom eigenaarschap en nu effectieve leergesprekken willen voeren met leerlingen in het po, vo en mbo.

Een training op jouw locatie?

Breng jouw organisatie een stap verder met onze trainingen, coaching of advies. We denken graag met je mee en bespreken de mogelijkheden met je. Stuur een mail naar advies@bazaltgroep.nl.

Om je zo snel mogelijk te kunnen helpen, mail ons dan het onderwerp waar je interesse in hebt, jouw contactgegevens en de gegevens van jouw school / organisatie.

Dan kijken we samen hoe we met jou de volgende stap kunnen zetten.

Uitgaven