
Heb je in de klas nieuwkomers die nauwelijks Nederlands spreken? Bijvoorbeeld kinderen van vluchtelingen of migranten.
Horen, zien en schrijven (HZS) is het succesvolle NT2-startprogramma voor basisschoolleerlingen die geen Nederlands spreken. De methode is gericht op de schriftelijke verwerking van Nederlands als tweede taal. Nieuwkomers van 6 t/m 12 jaar werken vrij zelfstandig met Horen, zien en schrijven. Schakelklassen, internationale scholen maar ook andere scholen waar nieuwkomers instromen, kunnen er direct mee aan de slag.
De essenties
- In één dagdeel met je team kennis maken met de materialen en werkwijze van HZS;
- Met de NT2-didactiek in je achterhoofd leren hoe u de materialen gebruikt;
- Direct de gelegenheid je vragen te stellen.
Inhoud & Werkwijze
- Opbouw en inhoud van HZS
- Gebruik van de Starttoets en het Startboekje
- Gebruik van de werkboekjes, met NT2-didactiek en doordacht lesgeven.
- Klankonderwijs met gebruik van Zeg maar na…!
- Horen, zien en schrijven Digitaal; wat is het en wat kun je ermee?
Opbrengst
- Je weet hoe HZS is opgebouwd en uit welke onderdelen het bestaat.
- Je kunt met behulp van o.a. de starttoets en het startboekje een begin maken met het onderwijs aan nieuwkomers.
- Je weet hoe je Horen zien en schrijven kunt gebruiken binnen het onderwijs aan nieuwkomers en hebt daarbij de NT2-didactiek en de stappen van doordacht lesgeven in je achterhoofd.
- Je hebt inzicht in hoe Zeg maar na..! een plek kan hebben binnen het klankonderwijs aan nieuwkomers.
- Je hebt kennisgemaakt met Horen, zien en schrijven Digitaal en weet wat de mogelijkheden van dit programma zijn.
Doelgroep
Leraren/ib-ers PO en VO die al werken met Horen, zien en schrijven.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met onze adviseurs.